ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNE DAİR
Öğenme, insan yaşamındaki yeri doldurulamayacak kadar önemli eylemlerden biridir. Doğada, öğrenme konusunda en gelişmiş canlı insandır. Bununla birlikte bu kadar gelişmiş olmanın yanı sıra bazı sorunlarla da karşılaşabilinmektedir. Bu haftaki yazımda hepimizi doğrudan veya dolaylı olarak ilgilendiren bir konu ile giriş yapacağım.
Özgül Öğrenme Güçlüğü, toplumda hiç de azımsanmayacak sıklıkta karşımıza çıkar. Okul çağındaki çocuklarda yüzde 5 yüzde 15 oranında görülür. Yaklaşık 10 çocuktan 1’inde görülmektedir. Disleksi veya Özgül Öğrenme Güçlüğü son zamanlarda daha çok duymaya başladığımız başlıklar içinde. Dolayıyla konu ile ilgili çok fazla içerik önümüze çıkmaya başladı. Öğrenme Güçlüğü nedir? Çocuğumda öğrenme güçlüğü var mı? Yetişkinlerde de öğrenme güçlüğü olabilir mi? Öğrenme güçlüğü kalıtsal mıdır? Disleksi ve Özgül Öğrenme Güçlüğü aynı mıdır farklı mıdır? Gibi sorular karşımıza çıkmakta ve cevabı aranmaktadır.
Sahip olduğumuz en muazzam organlardan biri beynimizdir. Bizi diğer canlılardan ayıran beynimizi kullanmamızla birlikte insanlık bilim ve sanatı inşa etti, geliştirdi ve geliştiriyor. Bireysel olarak öğrenme serüvenimiz doğumla başlar ve yaşam boyu sürer. İlk adımı okula başlama ile atarız. Okuma,yazma ve matematik gibi ortak bir dili öğrenmeye başlarız. Bu ortak dili öğrenirken bazılarımız birtakım güçlükle karşılaşır. Zeka seviyesi normal veya normal üstü bireylerde görülen okuma-yazma ve matematik öğrenmede yaşanılan güçlüğe Özel Öğrenme Güçlüğü denir. Özel Öğrenme Güçlüğü olan bireyler öğrenmede ve öğrendiklerini hatırlamada güçlük yaşarlar. Öğrenmede zorlanma çocuklarda veya yetişkinlerde de kaygı ve mutsuzluğa yol açabilmektedir. Mutlu çocuklar mutlu gelecektir. Dolayısıyla kaygı ve mutsuzluğa neden olan bir sorunun giderilmesi veya minimuma indirgenmesi için eğitimcilerin, ilgili meslek gruplarının ve anne babaların farkındalığının artması gerekmektedir.
Özgül Öğrenme Güçlüğü: zekası normal yada normal üstü olan bireylerin; yaş, zeka ve aldıkları eğitime göre okuma, yazma ve matematik öğrenmede beklenen seviyeden geride olmasıdır. Özgül Öğrenme Güçlüğü, belli özel öğrenme alanlarında yaşanılan güçlüklerin genel adıdır. Disleksi, diskalkuli,disgrafi gibi özgül öğrenme sorunları olarak alt başlıkları bulunmaktadır. Ancak Disleksi terimi tüm bu öğrenme güçlüklerinin genel adı gibi kullanılmaktadır. Aslında Disleksi, Özgül Öğrenme Güçlüğünün bir alt grubudur. Disleksi; kelimeyi ayırt etmede güçlük, diskalkuli; matematiksel güçlük, disgrafi ise yazımda zayıflık olarak kısaca anlamlandırabiliriz.
Özgül Öğrenme Güçlüğü nörobiyolojik kökenli bir özel öğrenme güçlüğüdür. Dolayısıyla erken çocukluk döneminde iyi bir gözlem sayesinde farkedilebilir. Gelişmiş ülkelerde okul öncesi dönemde fark edilmeye çalışılmaktadır. Bu dönemde öğrenme güçlüğü fark edilen çocuklarda destek eğitiminin erken başlaması ile ileriki yıllarda öğrenme güçlüğünün etkileri mimumuma inecektir. Ancak okul öncesi dönemde Özgül Öğrenme Güçlüğü tanısını koymak çok kolay değildir. Bu nedenle Özgül Öğrenme Güçlüğünün yaşa göre belirtilerini bilmek erken tanı için çok önemlidir.
Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda, akademik olarak yaşıtlarından geride kalma, duygusal bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Okula gitmek istememe, özgüven eksikliği, motivasyon düşüklüğü gibi… dolayısıyla bu sorunların önüne geçebilmek ve en aza indirmek için toplum olarak farkındalığımızın artması çok önemlidir.
Mutlu ve başarılı nesiller için farkındalığımızın oluştuğu en güzel günlere…